Andrei Samoil

Dubito ergo cogito. Cogito ergo sum.

De ce este feedbackul frustrant?

Pentru inceput doresc sa stabilesc ceva foarte clar. Corporatiile imi sunt tare antipatice. La fel de antipatice imi sunt gandirea corporatista, metodologia corporatista si filosofia corporatista (desi in acest caz poate ar trebui sa o scriu cu “z”). Cei mai antipatici imi sunt corporatistii cu neuroni spalati bine de tot. Sigur, sunt si exceptii dar eu am intalnit putine si, pana la proba contrarie, cand dau peste cate un costum mergator il privesc cu scepticism pana cand imi arata ca are in el si ceva uman.

feedback andrei samoil

Notiunea de feedback este inventata de corporatii, pentru eficientizarea comunicarii. Contrar parerii mele despre corporatii, feedbackul este o treaba desteapta. Practic, reusesti sa transmiti ceva celui din fata ta, si cu bune si cu rele, si reusesti sa il faci sa te inteleaga si sa empatizeze cu tine. Dar asta functioneaza numai in acest sistem, in aceasta conventie.

Daca feeedbackul este frustrant inseamna ca nu este dat sau nu este primit bine. Altfel spus, una dintre parti nu cunoaste sistemul (conventia), sau nu ii respecta regulile. In cazul nostru si al majoritatii corporatistilor nostri, regulile de feedback sunt doar niste fatade, niste masti colorate din spatele carora se ventileaza critici, sfaturi sau ordine. Si de aceea feedbackul este (de cele mai multe ori) frustrant.

Cateva reguli care mie mi se par esentiale si pe care multa lume nu le cunoaste sau le ignora:

Feedbackul trebuie sa fie cerut (sau macar sa intrebi persoana destinatara daca poti sa ii dai feedback). In psihologie exista un termen numit “ceata psihologica”. Este momentul acela in care devii atat de furios, frustrat  si opac din cauza ineptiilor pe care le spune cel din fata ta incat nu mai auzi decat cuvinte disparate din discursul sau. In acest punct, comunicarea a incetat demult. Nimeni nu doreste sa ajunga acolo.

Daca feedbackul este cerut sau este acceptat (pe bune, nu de forma) atunci destinatarul ar trebui sa fie receptiv si atent la ce spune cel din fata sa. De aceea, inainte de a da feedback, este obligatoriu sa il intrebam pe cel din fata noastra daca il doreste. Si DA, este OK sa spuneti NU! Mi s-a intamplat sa fiu intrebat daca imi poate de cineva feedback si am refuzat politicos. Pur si simplu nu ma interesa ce impact avusesem sau cum ma percepuse acea persoana. Un feedback dat fortat sau primit din complezenta este la fel de folositor ca un muc in masca de scafandru.

Feedbackul trebuie sa fie constructiv. Degeaba imi spuneti ca sunt chel si ca lumina reflectata de chelia mea va intra in ochi ca nu am cum sa schimb acest lucru. Spuneti-mi ceva ce pot schimba. Spuneti-mi ca vorbesc prea incet si nu ma auziti, ca nu am rabdare si va agit sau orice de acest gen. Ceva de care pot tine cont si pot schimba.

Feedbackul trebuie sa fie despre cel ce il da, nu despre cel ce il primeste.  Totodata,trebuie sa fie ancorat in timp, specific si concis. Este o idee foarte buna sa dam feedback referindu-ne exclusiv la cum ne-a facut persoana din fata sa ne simtim intr-o anumita situatie. Modul in care am simtit sau am perceput o situatie este greu de contestat sau de argumentat de catre altcineva dar poate fi foarte util de aflat pentru cel caruia ii dam feedback. De exemplu, un feedback corect ar fi ceva de genul “Mie imi place de tine ca vorbesti clar si concis, ca esti hotarat si direct dar, cand ai intrat in camera nervos si ai ridicat tonul cand vorbeai cu mine, m-am simtit atacat si am crezut ca te-am suparat sau ca ai ceva personal cu mine. Mi-ar placea ca in viitor sa nu mai ridici tonul, chiar daca esti nervos, pentru ca ma deranjeaza. Sunt sigur ca intelegi ce spun, sa stii ca te apreciez foarte tare si sunt convins ca o sa facem o echipa foarte buna impreuna.”

Sigur, mai sunt multe alte reguli cum ar fi ca trebuie alternat feedbackul pozitiv cu negativ, ca nu trebuie sa se transforme in critica, ca nu trebuie sa fie neadevarat (cei mai multi vad imediat prin abureala ce incearca sa treaca drept feedback pozitiv), dar cel mai important este ca la feedback nu se raspunde decat cu “Multumesc!”. Asta este pentru ca, daca este dat corect, omul din fata ta tocmai ti-a spus cum s-a simtit in urma unor actiuni ale tale. Nu ai ce sa ii argumentezi. Poate doar ca are o problema de perceptie, dar chiar si asta este, in sine, irelevant. Astfel, un “Multumesc.” este suficient si poti lua acasa mesajul si iti poti adapta comportamentul in functie de el.

Cred ca, daca aceste reguli s-ar respecta, feedbackul nu ar mai trebui sa fie frustrant. Sau cel putin asta este teoria…

Previous

De ce aikido cu puterea mintii nu este o gluma?

Next

Sunt arhitect dar am devenit profesor de aikido si organizator de tabere educationale pentru tineri. Ce s-a intamplat?

2 Comments

  1. radu

    Buna Andrei! (am adoptat aceasta formula ca fiind mai putin agresiva si totodata mai putin invaziva)
    In primul rand sa ma prezint, nu stiu daca ma mai tii minte …
    Numele meu este Radu Bendea, am fost partial parteneri la unul din proiectele tale, si anume Centrul SPA Paradisul Verde Corbeanca.
    Am citit cele scrise de tine referitor la schimbarea de directie a “carierei” tale, respectiv la feed-back, si chiar m-am intrebat cum va fi primit acest e-mail. Pot sa apreciez ca interesante cele scrise de tine.
    Nu doresc sa fie perceput ca un feed-back, incerc sa gasesc o racordare la mintea ta pentru a putea construi o punte pentru viitoare discutii.
    Astept aprecierea ta asupra acestei posibilitati. (Oare acest lucru este un feed-back? 🙂 )

    • Andrei Samoil

      Salut Radu,

      Nu, nu este feedback dar, daca doresti sa imi dai unul, sunt bucuros sa il primesc.
      Poti sa imi spui parerea ta fara ezitare. De altfel, acesta este si motivul pentru care am facut un blog, pentru a putea face cu usurinta schimb de idei. Astfel, sunt deschis la orice discutii.

Leave a Reply

Powered by WordPress & Theme by Anders Norén